Reklama
  • Poniedziałek, 4 stycznia (15:05)

    Gdy łapie cię skurcz...

Często pojawiają się po intensywnym wysiłku fizycznym i silnym spoceniu się. Przerwać skurcz pomaga poruszanie stopą w górę i w dół oraz na boki.

Trzydziestoletnia pani Ewa skarżyła się na dotkliwe skurcze łydek, które występowały głównie w nocy. Zaczynały się nieprzyjemnym napięciem mięśni, po którym twardniały one, tak że przez kilka minut nie mogła poruszać nogą. Pacjentka przyznała, że skurcze pojawiały się zwykle po większym wysiłku fizycznym.

Wcześniej skonsultowana została przez neurologa, który wykluczył podłoże neurologiczne dolegliwości. Zleciłem oznaczenie we krwi poziomu elektrolitów. Badanie wykazało u pacjentki nieznacznie obniżony poziom magnezu.

Uciążliwe niedobory

Reklama

Prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu zależy od równowagi elektrolitów, a zwłaszcza sodu, potasu, wapnia i magnezu. Ich poziomy we krwi mogą się wahać w pewnym zakresie, jednak odchylenia wykraczające poza te granice skutkują zaburzeniami.

Szczególnie podatne na te wahania są komórki, których działanie uzależnione jest od przepływu impulsów elektrycznych przez ich błony, a więc komórki nerwowe, mięśniowe oraz komórki przewodzące w sercu. Dla pracy komórek mięśniowych najważniejszy jest wapń i magnez. Zapasy wapnia w organizmie są dość duże, dlatego – poza specyficznymi chorobami, takimi jak np. tężyczka – rzadziej spotyka się spadki tego pierwiastka w surowicy.

Inaczej jest z magnezem, który musi być dostarczany w diecie. Jego niedobór objawia się właśnie skurczami mięśni. Może być kilka przyczyn tego stanu rzeczy. Najczęściej mamy do czynienia z niedostateczną podażą magnezu w posiłkach. Powodem bywa też nadmierna jego utrata, np. podczas wysiłku fizycznego, gdy tracimy go wraz z potem, lub spożywanie produktów prowadzących do jego„wypłukiwania”, np. kawy.

Specyficzną sytuacją jest „przewodnienie” organizmu, gdy wypijamy dużą ilość wody, nie dostarczając właściwej ilości elektrolitów. Wówczas do pozornego spadku poziomu elektrolitów we krwi dochodzi na skutek nadmiernego ich rozcieńczenia.

Objawami niedoboru magnezu są nie tylko bolesne kurcze mięśni, choć te najłatwiej zauważyć. To także zawroty i bóle głowy, problemy z koncentracją i pamięcią, ciągłe zmęczenie, nudności, obniżenie odporności i częste infekcje. A także pogorszenie stanu zębów, zaburzenia rytmu serca, obniżenie nastroju, łamliwość włosów i paznokci.

Jak sobie pomóc?

Skurcz łydki, choć może nawracać, ustępuje zwykle samoistnie po kilku minutach. Podstawowym sposobem walki z nim jest rozluźnienie napiętych mięśni, a najprostszym pomocnym ćwiczeniem – prostowanie i zginanie kończyny. Skuteczne jest także jej ogrzewanie i wykonanie delikatnego masażu. Gdy skurcz ustąpi, a tkliwość mięśnia pozostanie, zastosować można maść lub żel przeciwbólowy.

Aby zapobiec kurczom, zadbać należy o odpowiedni poziom elektrolitów. W aptekach dostępne są suplementy diety z uzupełniającymi niedobory dawkami minerałów. Pamiętać należy o zbilansowanej diecie, a podczas wysiłku fizycznego o nawadnianiu organizmu specjalnymi napojami elektrolitowymi.

Inne przyczyny dolegliwości

Żylaki i niewydolność żylna kończyn dolnych – skurcze zwykle obejmują całe łydki, pod skórą widoczne są poszerzone żyły, a wokół kostek i podudzi często pojawiają się obrzęki, szczególnie wieczorem.

Miażdżyca – dolegliwości pojawiają się głównie po wysiłku lub w nocy, dotyczą całych kończyn.

Zwiększone ryzyko wystąpienia skurczów obserwuje się u osób chorych na cukrzycę, przyjmujących niektóre leki, np. moczopędne na nadciśnienie, przeczyszczające.

Przetrenowanie – częste u osób uprawiających sporty nieregularnie.

Odwodnienie wskutek przegrzania – częste po pobycie na plaży, wizycie w solarium lub saunie. Skurcze dotyczą wtedy także rąk i brzucha.

Zasiedzenie. Dłuższe przebywanie w tej samej pozycji również może być przyczyną skurczów. Pojawiają się one najczęściej po dłuższym siedzeniu w pozycji sprzyjającej niedokrwieniu mięśni.

Nasz ekspert dr Piotr Majewski, lekarz rodzinny: Osoby z tendencją do skurczów powinny przed snem poćwiczyć mięśnie łydek, np. stanąć kilka razy na palcach stóp i zgiąć nogi w kolanach; przespacerować się na zgiętych kolanach. Wziąć kilkuminutowy gorący prysznic.

Życie na gorąco
Więcej na temat:skurcz | skurcze | piotr | Electronic Arts | M.I.A. | UCI

Zobacz również

Wasze komentarze: 1,

Dodaj komentarz
Maki

~Maki -

Tężyczka utajona - brak magnezu w tkankach min. mięśniach. Film z próby tężyczkowej